Gudstjänst

Varje söndag är det gudstjänst klockan 10.00 i Tacksägelsekyrkan på Almstigen 8. Du kanske inte har varit på gudstjänst hos oss tidigare och det är inte alltid så lätt att komma ny till ett ställe. Ofta underlättar det om man vet lite mer om vad man kan förvänta sig, så här passar vi på att berätta lite om våra gudstjänster.

Till gudstjänst i Livsglädje är alla välkomna oavsett tidigare erfarenhet av tro, ålder eller annat du kan undra över. Vi försöker ha en avslappnad stil på gudstjänsterna och du behöver inte klä upp dig för att känna dig hemma. En gudstjänst varar vanligtvis upp emot en och en halv timme. 

När du kommer till kyrkan så finns det parkeringsplatser på gården bakom byggnaden. Här kan du också parkera din cykel. Om det skulle vara fullt på parkeringen så får du söka parkeringsplats på de kringliggande gatorna.

Själva kyrksalen är sedan på övervåningen. För dig som behöver det finns det från parkeringen en hiss till andra våningen. Väl där finns det möjlighet att hänga av sig ytterkläderna. På väg in till kyrksalen finns det någon som hälsar dig välkommen.

En gudstjänst innehåller sång, predikan, tid för eftertanke och bön. Varje gudstjänst leds av en person som håller ihop gudstjänstens olika delar: hälsar välkommen, ger information och så. Sångerna vi sjunger i gudstjänsten visar vi på väggen med en projektor.

Sångerna uttrycker längtan till Gud och berättar ibland också något om vem Gud är och vill vara för oss. Om du tittar dig omkring under sången så kommer du att märka att några sitter ner, andra ställer sig upp, några blundar och andra tittar (du kanske också får syn på någon som ser lite trött ut!). En del lyfter också sina händer när de sjunger. Allt är OK och är olika sätt som man just då vill uttrycka sin längtan till Gud på. Du gör precis som de andra – du gör som du just då känner och vill!

Under någon av sångerna brukar vi också ta upp en insamling som vanligtvis går till församlingens verksamhet. Det är givetvis helt frivilligt.

När vi ber i kyrkan leder oftast någon bönen framifrån, men ibland ber också någon spontant i samband med sången. En del av bönerna är färdigskrivna och då visar vi dem med projektorn, så att vi kan be dem tillsammans. Andra böner formuleras fritt av den som leder bönen och då kan du helt enkelt lyssna in det som sägs och i dina egna tankar låta orden bli dina egna ord till Gud.

Om du har barn så är de varmt välkomna till kyrkan. De sitter tillsammans med dig i början av den gemensamma gudstjänsten. Efter en stund startar sedan, under skolterminerna, samlingar för barnen som är för åldrarna 4-12 år. På barnsamlingarna förmedlas kärnan i det kristna livet med lekar, berättelser och samtal, vilket ger en trygg grund för livet. Barnsamlingarna är indelad i åldersgrupper och du kan läsa mer om det här. På nedervåningen finns också utrymme där du kan ta hand om och leka med ditt barn som är för litet för samlingarna. De söndagar det inte finns någon organiserad samling får barnen antingen sitta med sina föräldrar under gudstjänsten eller leka i familjerummet under föräldrars tillsyn och ansvar. Det finns då ritmaterial i caférummet som barnen gärna får använda. De mindre barnen behöver ha vuxen närvarande. För lite större barn behöver föräldrar se till att leken fungerar och komma överens med de andra föräldrarna på plats om vem som tittar till barnen. Barn och föräldrar ansvarar efter gudstjänsten för att plocka iordning och göra fint efteråt.

Den som predikar brukar hänvisa till något eller några bibelord som utgångspunkt för det den säger. Vår önskan i Livsglädje är att predikan skall förmedla den kristna tron på ett begripligt sätt med en uppmuntran till att praktisera det kristna budskapet i vardagen. Vi vill både genom läsningen av bibeltexterna och genom lyssnandet på predikan få hjälp i vårt upptäckande av Guds tankar med livet. Bibeltexterna projiceras på väggen. Behvöer du hjälp med tolkning till engelska prata med den som välkomnar dig vid ingången. Predikan läggs ut som ljudfil efter gudstjänsten.

Någon gång i månaden har vi också nattvard som en del av gudstjänsten. Nattvarden knyter tillbaka till den sista måltiden som Jesus hade med sina första lärjungar innan han dog på korset och sätter i fokus den tro vi har att Gud bjuder in oss människor till att ta del av gemenskap med Gud och andra som tror. Den här stunden i gudstjänsten betonar mottagandet av Guds omsorg, förlåtelse och närhet. Måltiden är enkel – en liten bit glutenfritt bröd och en mun alkoholfritt vin. När den här delen av gudstjänsten inleds läser någon en av texterna från Bibeln som handlar om nattvarden, säger några ord om vad det betyder och ber. Sedan är alla som vill uttrycka sin längtan efter att tillhöra och ta emot från Gud välkomna fram och man får då först en bit bröd som man sedan antingen kan doppa i vinet eller så dricker man en mun vin.

Den gemensamma delen av gudstjänsten i kyrksalen avslutas ofta med en sång och något ord av välsignelse – att den som leder gudstjänsten önskar och ber om Guds allra bästa för våra liv. Efter det sätter vi på lite musik och man får gärna stanna kvar en stund i kyrkan för egen eftertanke eller för ett personligt samtal och bön tillsammans med någon av dom som medverkat i gudstjänsten. På det sättet kan vi få ytterligare hjälp till att ge Gud utrymme att beröra någon särskild livssituation vi bär på. Annars är det nu dags för fika som serveras i entrén.

Vår önskan är att du när du kommer till gudstjänsten skall ha möjlighet att upptäcka tron inifrån och i din egen takt. Så känn dig välkommen till Livsglädjes gudstjänster i Tacksägelsekyrkan klockan 10.00 på söndagar.

Varmt välkommen till att fira gudstjänst nu på söndag!

Ledord

Kalender

  • ons 20 mar | 13:0015:00
    Språkcafé
    Läs mer
  • tor 21 mar | 13:0015:00
    Gemenskapsträff
    Läs mer
  • sön 24 mar | 10:0011:00
    Gudstjänst i kyrkan på Almstigen 8
    Läs mer