Jul i gemenskap

Dela

Idag gjorde vi i ordning kyrksalen inför Jul i gemenskap. På julafton mellan klockan 14.00-16.30 är du varmt välkommen att dela Julgrangemenskapen med julmat och kaffe i Tacksägelsekyrkan på Almstigen 8. Här möts alla åldrar till gemenskap. Jultomten delar ut julklappar till barnen och Kalles jul visas på storbild. För de vuxna blir det julklappslotteri. Allt är kostnadsfritt. 

Så här i juletid läser vi i kyrkan texter om hur Jesus föds och hur det kommer förändra och ge oss människor nya möjligheter i livet. En av de texter vi brukar läsa är från Jesaja 9:1a, 2–7. 

Men natten skall vika där ångest nu råder. Det folk som vandrar i mörkret ser ett stort ljus, över dem som bor i mörkrets land strålar ljuset fram. Du låter jublet stiga, du gör glädjen stor. De gläds inför dig som man gläds vid skörden, som man jublar när bytet fördelas. Oket som tyngde dem, stången på deras axlar, förtryckarens piska bryter du sönder, som den dag då Midjan besegrades. Stöveln som bars i striden och manteln som fläckats av blod, allt detta skall brännas, förtäras av eld. Ty ett barn har fötts, en son är oss given. Väldet är lagt på hans axlar, och detta är hans namn: Allvis härskare, Gudomlig hjälte, Evig fader, Fredsfurste. Väldet skall bli stort, fredens välsignelser utan gräns för Davids tron och hans rike. Det skall befästas och hållas vid makt med rätt och rättfärdighet nu och för evigt. Herren Sebaots lidelse skall göra detta. 

I Lukasevangeliet 2:1-20 kan vi sedan läsa om hur några herdar möter änglar som berättar att ett nyfött barn inne i stan är just detta efterlängtade barn. När Jesus föds av Maria landar Gud själv in i vår verklighet. Gud gör det oväntade och mitt i det vardagliga uppstår ett heligt rum.

Från den stunden berättas det glada budskapet om att våra liv, oavsett vad de hittills har innehållit, får beröras av Gud själv. En Gud som är vid vår sida, som vill skingra vårt mörker, vår oro och lyfta av oss det som tynger. Idag bjuder Gud in dig till ett livsförvandlande möte som gör att ditt förflutna inte längre behöver säga allt om vad ditt liv är och kan vara. 

Den här julen kan du få ge rum för det mötet. Så välkommen att dela livet med oss i Livsglädje. På söndagens gudstjänster kl 10.00 eller redan nu på julafton.

Utforska mer

Ledord

Inför påsken och alphakurs

Vi går alldeles snart in i påskveckan som tar med oss till centrum av vår tro.  I församlingen har vi gudstjänster som vanligt på söndagarna

Ledord

EFK ber i fastetider

Fastetider. I onsdags påbörjades den tid som kallas för fastan. I kyrkans historia har det varit en tid för att skala ner och förenkla det